alusta matalammaksi

Kirjoittaja: VESA PELKONENmiten tällainen persjalkainen ku opettelee ajaan isolla yamahalla,niin ei yllä jalat maahan? Minkälaisia ohjeita olisi takapään madaltamiseksi?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuollahan puhuttiin, kerrankin, ihan täyttä asiaa. Harvoinpa näkee, että viri-viri-palikan myyjä kertoo myös huonoja puolia osistaan.
Itsekin olen kokeillut noita linkustomuutoksia. Ne valitettavasti muuttavat takapään toimintaa jopa radikaalisti, muutamienkin mm:n muutos nivelten välisissä mitoissa. Jos sen madalluksen välttämättä haluaa tehdä linkuilla, niin kannataisi mitata kaikki takapään osat tarkkaan ja suunnitella tilalle kaikki linkuston osat uutta siten, että progressiivisuus (käyrämuoto välityssuhteen muuttumisessa iskarin liikkuessa sisään) säilyisi ennallaan.
Sitä en osaa sanoa paljonko tuo nimeomainen valmiste häiritsee takapään toimintaa, mutta ei kai sen madalluksen teettäminen Skog

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOReikäväli lienee eri eli sillä saadaan takapää alemmas. "Koiranluilla" on mopoja koroteltu/madallettu tarpeen mukaan, joissakin pyörissä tosi helppo tehdä vaikkapa lattaraudasta, Jammussa hieman haastavampi palikka. Tuollahan oli suht hyvä kuvakin josta saa mittoja ainakin suuntaa-antavasti.

Kimmo

Kirjoittaja: VESA PELKONENmiten se poikkeaa vakiosta? Ajattelin et ite tekis.

Kirjoittaja: VESA PELKONENkiitos vinkeistä.

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOValmis palikka linkkuun löytyy maailmalta:
www.mountainmotorsports.biz/lowerlink.php

Kimmo, WR 450 F

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKäyppäs tuolla mun sivuilla, www.dymatech.tk, sieltä tekniikkaa ja yleistä.
Ei jaksa tänne toistaa kaikkee...mutta kokemusta on, itsellä jää isossa pyörässä 10cm varpaan kärjistäkin maahan ja niillä tullut ajettua n. 200h.

Kirjoittaja: JOONA OINONENTässä Sirkun sivuilta txt.

Pyörän madaltaminen

Nykyisistä enduropyöristä jokainen on jo tehtaalta lähtiessään varustettu varsin tasokkaalla alustalla. Joustovarat molemmissa päissä ovat n. 300mm ja kuljettajan painon mukaan valituilla jousilla, sekä mahdollisilla muutoksilla iskunvaimentimien shimmityksissä saadaan alusta toimimaan kuskin mieltymysten mukaisesti. Valitettavasti joustovarojen kasvaessa ovat myös istuinkorkeudet kasvaneet sitten 80-luvun. Vielä 90-luvun alun pyörissä penkki on keskeltä kohtalaisen matala, mutta kohti vuosituhannen vaihdetta tyyli on muuttunut ja istuinkorkeus kaikissa kilpakäyttöön tarkoitetuissa enduro- ja motocross-pyörissä on 940-1000 mm välillä.

Pienikokoisilla kuskeilla on usein ongelmia yltää maahan ylipäätään tai ainakaan riittävän hyvin. Naisilla ongelma on vielä yleisempi kuin miehillä. Ilmoitettuihin istuinkorkeuksiinkaan ei ole juuri luottamista, sillä esim. KTM:n 920 mm pitää paikkansa vain jos penkissä istuu keskikokoinen mies: Jalan varassa seistessään KTM, TM, Husqvarna, sekä Yamaha ovat kaikki 970-980 mm korkeita, perustuen -03