Ajokamppeet talvella?

Millaisilla varusteilla talvella enskaa ajamaan.Joskus on kisoissa koviakin pakkasia, kiinnostaisi tietää millä ihmeellä saa jalat, kädet ja muutkin paikat lämpimänä pysymään, vaikka Päitsin pitkillä maantiesiirtymillä.Maastossa kastuu varmasti jalat,ei taida villasukka pitkään lämmittää?Millaista "heinää" saappaaseen?
Samoin muutkin kamppeet ihan alusvaatteista lähtien,minkälaiset ovat käytössä hyväksi havaittu?Asia kovasti kiinnostaa ,kun sellaisia pitäisi hommata.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAntti l., siis Tanelle webbiosoitetta? Ei taida löytyä, mutta tuolta "ilmoittajista" löytyvät yhteystiedot.

Kirjoittaja: Antti.lLöytyykö netti sivuja kyseiseen liikeeseen???

Kirjoittaja: HiTecItse käytän P&J Muoti Oy:n alusasua (200;-), Apache Inc:n neopreeni hanskoja (40;-) & sukkia (40;-). Sukkien päälle tavalliset saappaat, hanskojen päälle kunnon työrukkaset ja alusasun päälle GoreTex-haalari. Oikein kylmillä (>-10 pakkasissa) tohon alusasun ja haalarin väliin tuulipuku niin johan taas tarkenee...

Kirjoittaja: Anssi LehtinenLätyskät on hankittu T.Örthen ky:stä, ja ne on tavallaan kaks jotain 25x45 cm. suorakulmion muotosta palaa jotain krossihousujen materiaali vastaava kamaa (palojen sisällä joku vaahtomuovikerros) täräytettynä kolmesta reunastaan kiinni. Avonaisesta reunasta sitten tungetaan käsi sisään, ja vastakkaisessa kulmassa on reikä josta ohjaustangon pää ja hallintalaitteet mahtuvat sisään käpisteltäviksi. Voin ottaa noista kuvan ens viikonloppuna jos muistan.

Kirjoittaja: No suosittelen talveks noita neoprene hanskoja esim.Hanx,Yoko Jne...

Kirjoittaja: Lauri SilvennoinenAnssi Lehtinen: Millaiset nuo sinun mainitsemat "koko kahvan ja kännyn päälle tulevat säkit" tarkallen ottaen ovat ja mistä niitä saa ja olisiko jossain kuva niistä?

Kirjoittaja: Jorma JäppinenHiTec:
Vai, että meinasit ihan tosissaan ajella rukkaset kädessä? Milläs sä sitten käytät kykää ja jarrua?

Kirjoittaja: Pekka HänninenAnssi L: No voi Anssi että on sulla varsinaiset racinki lapaset. Eipä olisi uskonut että helsingissä tuommosia virityksiä käytetään. Paremmin sopisivat tänne junttilan navetan takapihalle ;-)

Kirjoittaja: Mainostan vielä niitä koko kahvan ja kännyn päälle tulevia säkkejä, ne pitää kesähanskoilla päällystetyt kädet ihan lämpiminä ainakin -5 ja varmaan kylmemmässäkin. Pidän noita mieluummin kuin neopreenihanskoja kun tykkään just tiettyjen hanskojen (Hanxin halpahanskat) ajotuntumasta, ja jostain syystä mulla hanskat kuluu aika äkkiä, niin ei sen takia viitti ostaa kalliimpia.

Kirjoittaja: Harrasteluun jäälle kunnon pilkkihanskat, jotka pitää tuulta ja peittää hihan suun. Sama päti kaikkeen muuhunkin eli tuulenpitävyys oli tärkeää ja paleltumiselle alttiimpia olivat kohdat joihin ajoviima pääsi suoraan, kuten vetskarin takaa, kaulan avonaiset kohdat, korvannipukat, poskipäät, nenä, ranteet ja polvet. Avokypärään sonnustautuneille oli naaman peitoksi kokomaskeja ja leukasuojalliset laittoivat ilmastointiteippiä nenän päälle ja poskipäihin.

Kirjoittaja: Lauri JulinEn ole ite hirveän kylmillä ilmoilla ajellut(alle -10), mutta silti suosittelen Rukan Windstopper-alusasuja, joissa on etupuolella tuulenpitävä kalvo. Silti ne päästävät hien läpi seuraavaan vaatekerrokseen, joten ovat lämpimät.

Ja näpeistä senverran notta kahvoihin erkkaa, ja käteen vedenpitävät (toppa) hanskat, esim. lasketteluhanskat, Mp-asulta ja Scottiltakin löytyy tälläisiä(eivätkä todellakaan ole liian jäykät). Ja sitten vielä kahvasuojat, vai mitkä hiirenkorvat nyt ovatkaan.

Kirjoittaja: Jani HoviTalvella joskus ajaneena voin kertoa että alusasuksi kannattaa hankkia kunnon hikikerrasto esim. Craft yms. idea on kuitenkin se että se "työntää" hien pois iholta, ja siihen päälle paita joka imee sen hien itteensä ja vaihtelee sitä.

Sukista käytin ennen sukeltajan sukkia, mutta ongelmat on siitä että ne verrattain kylmät ja aiheuttaa jalkojen turhaa hikoamista siltikin ja sitä myötä kramppeja jalkoihin pidemmällä ajalla. Ite käytän nykyisin mm. vaellukseen tarkoitettuja Graftin sukkia joissa on paksut pohjat, miellyttävät jalkaa eikä tunnu märiltä jalassa vaikka märät olisikin.

Päälle Gore ajovaatteet, esim Yoko tekee hyviä. Ja käteen talvi ajohanskat, ei kuitenkaan liian paksut. Esim. Päitsillä siirtymillä voi siihen päälle laittaa rukkaset jotka sitten ottaa pois pikikselle lähdettäessä.

Kypärä huppu on hyvä keksintö, mutta muista vaihtaa se välillä kun se kastuu hiestä, silloin se ei paljon lämmitä. Ja jos poskipäät tuppaavat paleltumaan, on tavallinen urheiluteippi hyvä idea.

Eikä sitten muuta kun lumeen möyryämään ja kaikille vauhdikkaat uudet vuodet.

Kirjoittaja: Samuli PNaaman jäätymisen tappamiseen on monia keinoja: laseihin saatava kokomaski (estää vain viiman,ei lämmitä), neoprene kasvosuoja joka suojaa jonkin verran viimalta, ja sitten on ihan normaaleita silkki/puuvilla huppuja.
Jalkojen kastumisen voi estää suht koht jopa lämmittävillä gore tex sukilla, alpine stars valmistaa aika hyviä.
Neoprene hanskat on hyvät alle -5 pakkasessa,endurossa, mutta ei jäällä. Kelkkailu hanskat on kans aika hyviä mutta parhaat on luultavasti scottin hanskat, hinta tais olla joku kolmensadan pintaan..
Helposti paleltuvat osat on hyvä suojata kunnolla (kädet,jalta,naama) paleltumat on ikäviä...

Kirjoittaja: valtteri kievimaamuovikassit jalkoihin

Kirjoittaja: pirhonen osmoItse en ole kisoissa ajanut mutta talvella kuitenkin. Pahin kohta on sormet. Kintaita ei voi käyttää, niillä ei saa tuntumaa ja ne on kömpelöt käyttää. Sormikkaita (lämpimiä) ei meinaa saada mistään. Aina pitää laittaa sylinteriä vasten että saa ne lämpimiksi. Kahvanlämmittimet voisi olla ratkaisu. Ainakin harrasteajossa olen pärjännyt kunnon toppahaalarilla ja talvikengillä.

Kirjoittaja: Daniel PackalenJohan on vaikeeta kirjoittaa omalla nimellä, vaikka yllä olevat säännöt sanovat toisin!!!

Kirjoittaja: erkki toivonenPäitsin siirtymille pukeutumisesta en sano mitään kun en ole siellä ajanut. Kotipoluilla ajaessani käytän +5 ja kylmemmillä keleillä propyleenialusasua. Ei tarvii olla mikään merkkituote. Marketeista löytyy alta satasen ihan hyviä. Mulla on ollut vuosien varrella sekä 1- että 2- osaisia molemmilla on etunsa. Kisaan laitan aina 2-osaisen, jos kuitenkin joutuu vääntää tortillaa. poolokaulus on musta parempi. 1-osaisesta kannattaa katsoo, että vetskari aukee myös alhaalta ylöspäin.
Alusasun päällä mulla on tiukat trikoot. Pers nahka hiertyy jos alusasu pääsee hankaamaan ihoa vasten. Joskus pidän trikoita alimmaisenakin. Siihen päälle sopivasti lämpökerrasto, krossipaita tavalliset kalsarit yms. kelin mukaan. ja sitten tavalliset ajovaatteet. Ellei joudu ajaan tietä kuin 2-3 km kerrallaan, kuten minä, pärjää aika vähillä vaatteilla yli 10 asteen pakkasessakin, metsässä tulee hiki vaikka olisi vain se alusasu ja ajovaatteet.
Jos kastuu pahasti on tilanne aivan toinen. Siinä kohtaa on paras hankkia jotain gore-texia tai sen kopiota. Ostin juuri Hanxin päijännepuvun ( 2kertaa käyttänyt) ja tuntuu tosi hyvältä. Housut taitaa olla -5:ssä liiankin lämpimät. Takkini on irtovuorella, vuorta en vielä ole tarvinnut. Jos päitsipuvun hinta hirvittää, osta laskettelupuku, mutta varmista vedenpitävyys. Pelkkä vettähylkivä kangas ei riitä. Vähintään 2000mm vesipatsas. Ainakin takit on käyttökelpoisia. Housut saattaa risuissa hajota. jos hajoaa ei se kuitenkaan kirpaise ihan niin paljoa kuin kalliinpuvun kanssa. tarjouksesta saa alle 500:lla puvun. Mutta tutki materiaali hyvin.
Enimmäkseen ajelen villasukilla, jotka on hyvät oli kesä tai talvi. Jos on kylmä ja märkä käytän neopreenisukkia (halpahalli 36mk). Seuraava ostos on Goretex-sukat,kuulemma super hyvät.
Kypärä huppu on tien päällä hyvä, mutta metsässä kuuma. Propyleeninen on lämpimämpi kuin perinteinen puuvilla.
Hanskat mulla on neopreenia ja taskussa kunnon rukkaset pitkiä tieosuuksia varten, jos vaikka joudun ajamaan tietä pitkin kotiin, kun jotain hajoaa tai menee pitkäksi ja pimeä yllättää. Kahvanlämmittimiä harkitsen, käsisuojat on jo tallissa vaan ei asennettuna. Talvella ruuvaan leukasuojan irti ja käytän laseissa maskia. Naama onkin vaikein suojattava.
Olen joskus ajellut yli 20 asteen pakkasessakin metsässä. Ei siinä sen surempia ongelmia ollut. Ajokavereista vaan tahtoo olla pulaa. Pakkasessa ei ole kiva maata hangessa ja odotella, että joku kotona tajuaa tulla hakeen. Joten nykyään pidän pakkasrajana 15 astetta.
Ottakaa pakkanen vakavasti. Kylmällä voi ajaa kunhan vaatteet on ok, mutta mulla ei aina ole ollut. Mulla on paleltuma vammoja, jotka on alkanut vaivaamaan vasta vuosia paleltumisen jälkeen. ei mitään vakavaa, mutta tunnottomia alueita iholla ja pintaverenkierron häiriöitä. Nykyään jo on kunnon vehkeitä, käyttäkää niitä.

Kirjoittaja: Kuura PartaVillaa ei saa missään nimessä olla ihoa vasten koska se imee itseensä kaiken hien ja sit on kylmä ku lähtee työntään siirtymälle. Alusasu pitää olla sellainen että se siitää hien pois ihon pinnalta (YOKO, Reima tai Emelgio Zelda tai jotain sinne päin) Alusasun päälle tulee lämmin väliasu (edelleen löytyy ainakin Yokolta ja Reimalta) ja sit päälle Goretexsia ni johan tarkenee ! :)

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAjan vain krossia (eli pahin viima on muutaman sekunnin suorilla), ja alle -10 ei oo tullu ajettua. Eniveis. Ostin Partioaitasta perkeleen kalliit villakalsarit (siis housut ja paidan). Ne auttaa aika hyvin. Niiden päällä en pidä ku tavallisia ajohousuja ja esim. +3 ilmalla vaan peltipaitaa, vähän kylmemmällä tohon vielä tuulitakin tapanen rotsi. Selkä-, hartia-, kyynärpää- ja polvisyndit(koko sääri ja vähän reittä) sit tietty siellä jossain välissä.

Kädet on mulle pahin, ja Tanelta löyty sellasen isot lätyskät jotka on vähän ku hanskat, mutta menee koko kahvan ja käden päälle, pitää viiman tehokkaasti ulkopuolella.

Jalat on aika pahat muovisaappaissa. Mulla on riittäny vaan sellaset hyvät sukat, mutta jos tosiaan koivet kastuu, niin VPU ( http://www.vpu.fi/ ) myy sellasia sukkia joista ei pääse vesi ollenkaan läpi mut kuitenkin niiden pitäis hengittää. Ne maksaa kolme hunttii.

Luulis jääratakuskeilla olevan jotain patenttiratkasuja naaman jäätymiseen. Ite ajattelin pistää lasien mukana tulleen varttimaskin kiinni ja kylmemmässä ehkä joku kypärähyppy ja joissain potissa tulee mukana jotain naamansuojia.

Ai niin, on mulla vielä sellanen villanen kauluri tuolta VPU:lta.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNe mun kalsongit on Merino-villaa ja erityisesti tarkotettu ihoa vasten siirtämään hiki pois.

Kirjoittaja: JonneNeoprene sukat on kova juttu eikä maksaa ku alle 100mk jossai halpahaleis. mut saahan niit myös sukellus kaupoist!