Ääni onkelmia??
7.8.2002 - 09:46
|
Kirjoittaja: DIMI RUOTSALAINENolisiko mahdollista järjestää yleinen äänien mittaus päivä ohkolassa ennen tuusulan sm enduro kisaa? jos paikalle saisi asiaan vihkiytyneen mittari miehen. saisi edes osviittaa desibeleistä. innokkaita mittaukseen tulijoita varmasti riittää.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: DIMI RUOTSALAINENhyvä hyvä. oletko Harri mittareinesi paikalla jos tulemme torstaina espooseen möykkäämään. saako espoossa ajaa torstaina kuinka myöhään.
Kirjoittaja: Harri VanhalaOllaan paikalla joko minä (0400-773273) tai Ruokolahden Vicke (0400-605308).
Ongelma ajamisen kanssa on se, että keskiviikkona on crossi-ilta, jolloin ajavat vain jäsenet sarjaa. Torstaisin on sarjaenskat, jolloin crossibaana on noin viidestä alkaen kiinni (enskamiehet ajavat osittain radalla ja väärään suuntaan). Äänet voi toki näinäkin iltoina mitata.
Maanantai-iltana on minisarja, jolloin silloinkaan rata ei ole vapaasti käytettävissä.
Rata on muuten auki 8-20, sunnuntaisin 12-20. Ajat ovat sitten tosi tiukat. Ratamaksu (5 euroa) grillikioskiin.
Soitelkaa ja varmistakaa, että kalut ovat matkassa, ettei tule turhaa matkaa. Eiköhän jokin mittausjärjestely saada sovituksi.
Sähköpostiosoitteeni on Trusti@kolumbus.fi ja Vicken osoite Vicke.Ruokolahti@pp.inet.fi
Kirjoittaja: Harri VanhalaJoo, tervetuloa Espoon radalle. Meillä on melkein aina mittarit matkassa sekä keskiviikon crosseissa että torstain ja myöhemmin syksyllä sunnuntain enskoissa.
Sivaripyöräilijöiden pitäisi varustautua tiedolla siitä, mikä on pyörän iskunpituus tai edes sillä tiedolla, mikä alakerta moottorissa on.
Sivarit todellakin pitävät aikamoista mekkalaa muualtakin kuin putken päästä. On kuitenkin niin, että puolen metrin mittausetäisyys putkesta käytännössä eliminoi muiden äänten vaikutuksen, olemme tutkineet asiaa. Pyörän räminä ei kanna kovin kauas, joten emme ole kovin vakavissamme niitä ottaneet.
Sivariin mahtuu melkoinen äänenvaimennin. Jos teette absorptiovaimentimen (= villavaimennin), sen teho riippuu ratkaisevasti putken pituudesta ja jonkin verran tilavuudesta. Eli ottakaa pitkä, mahdollisimman reikäinen sisäputki, sen ympärille halkaisijaltaan ainakin 10 cm isompi ulkoputki ja väli täyteen äänenvaimenninvillaa. "Täyteen" tarkoittaa hellän pehmeästi, hiukan tunkien pakattua täyttöä. Luontainen ujouteni estää sanomasta, mikä vertaus tulee mieleen. Jos villa on erittäin tiukassa, on se sama kuin jos sisäputki olisi umpinainen.
Sisäputken eli sen reikäputken halkaisija määrää putken aiheuttaman virtausvastuksen eli jonkinlaista tasapainoilua joutuu hakemaa putken halkaisijan ja kuristuksen välillä.
EI KANNATA:
- tunkea villa+rautalankayhdistelmiä putkeen
- painaa kädellä tai jalalla vaimenninta
- laittaa peltiruuvilla lisävaimennusta
- täyttää putkea vedellä mittauksen ajaksi. Pyörästä tulee hassu loriseva ääni, kun sen sammuttaa kierroksilla yhtäkkiä kaasu kiinni, kun putki on täynnä vettä.
Emme halua niuhottaa äänistä, mutta jos halutaan ajella vielä lähivuosinakin, hoidetaan tämä ääniasia kuntoon.
Mittaus tehdään puolen metrin päästä putken päästä virtaussuunnassa männännopeudella 13 m/s (enskassa 11 m/s). Raja on 100 dB ja enskassa 94.
Harri Vanhala
EMK:n hallitus
Kirjoittaja: Harri VanhalaJoo, tervetuloa Espoon radalle. Meillä on melkein aina mittarit matkassa sekä keskiviikon crosseissa että torstain ja myöhemmin syksyllä sunnuntain enskoissa.
Sivaripyöräilijöiden pitäisi varustautua tiedolla siitä, mikä on pyörän iskunpituus tai edes sillä tiedolla, mikä alakerta moottorissa on.
Sivarit todellakin pitävät aikamoista mekkalaa muualtakin kuin putken päästä. On kuitenkin niin, että puolen metrin mittausetäisyys putkesta käytännössä eliminoi muiden äänten vaikutuksen, olemme tutkineet asiaa. Pyörän räminä ei kanna kovin kauas, joten emme ole kovin vakavissamme niitä ottaneet.
Sivariin mahtuu melkoinen äänenvaimennin. Jos teette absorptiovaimentimen (= villavaimennin), sen teho riippuu ratkaisevasti putken pituudesta ja jonkin verran tilavuudesta. Eli ottakaa pitkä, mahdollisimman reikäinen sisäputki, sen ympärille halkaisijaltaan ainakin 10 cm isompi ulkoputki ja väli täyteen äänenvaimenninvillaa. "Täyteen" tarkoittaa hellän pehmeästi, hiukan tunkien pakattua täyttöä. Luontainen ujouteni estää sanomasta, mikä vertaus tulee mieleen. Jos villa on erittäin tiukassa, on se sama kuin jos sisäputki olisi umpinainen.
Sisäputken eli sen reikäputken halkaisija määrää putken aiheuttaman virtausvastuksen eli jonkinlaista tasapainoilua joutuu hakemaa putken halkaisijan ja kuristuksen välillä.
EI KANNATA:
- tunkea villa+rautalankayhdistelmiä putkeen
- painaa kädellä tai jalalla vaimenninta
- laittaa peltiruuvilla lisävaimennusta
- täyttää putkea vedellä mittauksen ajaksi. Pyörästä tulee hassu loriseva ääni, kun sen sammuttaa kierroksilla yhtäkkiä kaasu kiinni, kun putki on täynnä vettä.
Emme halua niuhottaa äänistä, mutta jos halutaan ajella vielä lähivuosinakin, hoidetaan tämä ääniasia kuntoon.
Mittaus tehdään puolen metrin päästä putken päästä virtaussuunnassa männännopeudella 13 m/s (enskassa 11 m/s). Raja on 100 dB ja enskassa 94.
Harri Vanhala
EMK:n hallitus
Kirjoittaja: Raimo TuokkoSivari-j a muutkin kuskit voivat mittauttaa pyöriensä ääniä Espoon crossiradalla Kolmperässä keskiviikkoisin EMK:n sarjacrossi-iltoina.Espoolaisilla on asiantuntemusta nimenomaan nimenomaan pyörien äänistä
Tuusulan sivari-SM-kisassa 8.9. tullaan äänet mittaamaan, joten etukäteis-paneutumista desibeleihin kannattaa tehdä. Espoon radalla on kuulemma ollut tosi hiljaisia sivareita kesän aikana treenaamassa, joten pyörien äänenvaimentaminen ei liene mahdotonta. Sivareiden äänistä iso osa tulee resonansseista vaunun lattiasta ja etusuojasta. Pitäisikö asia sivarimiesten mielestä jotenkin huomioida mittauksessa vai saisko nämä räminät jotenkin mittauksen aikana hallintaan?