2-tahtiöljy halvalla?

Kirjoittaja: Vesa MartinMistä olette ostaneet halpaa ja hyvää 2-tahtiöljyä (bensan sekaan) kisaenskoihin?
Ostin tänään 15¤/litra ja varmaan halvemmalla saa kun tietää mistä?
Tiedän että Biltemasta saa mutta sellaista joka kestää kisapyörän rasitukset???

Kirjoittaja: Aleksi PoskipartaMinä käytin kakstahtiaikanani Motul 710-öljyä. Motonetista sitä saa 11.90e/l. Olen kokeillut myös sitä 800-mallista, mutta on sen verran kankeaa tavaraa ettei pakkasessa voi lantrailla (ei tule purkista ulos). Kakstahtiseni ovat olleet isohkoja 250 ja 300-kuutioisia jotka käyvät melko maltillisilla kierrosluvuilla verrattuna johonkin 80cc krossiin. Hyvin ajoi asiansa. Kaveri on ajellut omilla Temmeillään (250cc ja 300cc enskat) kanssa tuolla 710:llä ilman ongelmia. Itse käytin 2% seosta enskassa kun GasGassin suositus oli.

Kirjoittaja: Jukka OittinenEmpä ole uskalanut nykyään halvempaa kuin sh 17

Kirjoittaja: JARI ROUVARIItse olen kyllä sitä mieltä, että ei sen öljyn tarvii välttämättä maltaita maksaa ollakseen riittävän hyvää. Ollaan osteltu vuosien aikana kavereitten kanssa isompia satseja (luokkaa 20 litraa/hemmo) x 3-4 hemulia ja saatu ihan tunnettuja litkuja shelliä, castrolia ym hintaan 8-10

Kirjoittaja: Vesa MartinJoo ittellä Gassin EC300 ja kaverilla EC250. Tota Stormin Gross poweria ostimme tingittyyn 15

Kirjoittaja: RISTO KOSKINEN2003 vuodesta saakka olen käyttänyt Teboilin 2-T bike öljyä, ei mitään ongelmia. Pyörinä ollut 125 että 250.

Kirjoittaja: Kimmo PesonenMotonet myy tuota täyssynteettistä Teboilin 2-T Bike öljyä hintaan 5.95EUR/litra. Mulla ja muillakin tuosta positiivisia kokemuksia.

Kirjoittaja: JANNE WIKSTRÖMItse olen käyttänyt mitä milloinkin on vastaan sattunut,osasynteettisiä ja täyssynteettisiä öljyjä hinnaltaan 4-17 egee ja aina on pyörät toimineet hienosti.Viimeksi ostin tarroilin halpaa 2-tahtiöljyä ja jostakin syystä moottori tuntu kierrosherkemmältä kuin viime ajokerralla,kun tankissa oli vielä mobilin täyssynteettistä.

Kirjoittaja: JANI PEKKOLAItse olen lähes aina käyttänyt Mobilin 2t-öljyä. Hinta on n. 20 euroa/4litraa. Mitään ongelmia ei ole tullut jäällä eikä enskassa. Enskaan öljyä noin 2.5% ja jäälle 3% ja kaasarin säädöt kohdalleen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO"Toimii hyvin" = urbaanilegenda. Pitäisi kertoa mikä pyörä, millaista ajoa ja millaisella öljyllä. Litrahinta ei vielä paljoa kerro. Kyllä TB:n Bike

Kirjoittaja: Kimmo PesonenSirkku: Et kuitenkaan tribologiasta aio väitellä? Oletko itse ajanut tuolla TB:n öljyllä niin paljon, että tiedät sen tuhkautumisominaisuudet noin tarkkaan?

Nämä öljykeskustelut ovat helposti mutu-juttuja, kun eipä näiden ominaisuuksia ole testailtu puolueettomissa tutkimuksissa. Mun entisessä työpaikassa VTT:n koneiden käyttövarmuutta ja tribologiaa (kitka, kuluminen ja voitelu) tutkivassa tiimissä noita voisi testailla, jos joku taho haluaisi tuollaisen tutkimuksen rahoittaa. Kyllähän monet öljyt toimivat "ihan hyvin" ja ei ole kovin helppoa lyödä faktoja pöytään öljyjen paremmuudesta, ellei ihan selkeästi huomattavia eroja ole.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENVesa: olen käyttänyt viimeiset liki 4v tuota TB:n täyssynteettistä Bikeä (tarjoustalosta) ja hyvin on toiminut vanhassa KTM300:ssani, pääasiassa endurolenkillä ja satunnaisesti rossiradalle eksyen. samaa öljyä käytetty kaikkiin tallin 2-t mopoihin (50, 80, 85, 2*125, 300) ilman ongelmaa 2% seoksella, talvella masinolin kanssa 2.5%.

nopeasti laskien olen ajanut vasta ~30l tuota Bikeä joten vielä saa turvallisesti ajaa 10l lisää ennenkuin on pakko käyttää tuota "kunnollista" öljyä... mitä se sitten onkaan?

öljyn vaikutus polttoaineen kulutukseen on varmaan offroadlajin harrastuksen mitättömin kustannus. tietty aika huono jos ei kisassa pääse seuraavalle huoltopaikalle tankkaamaan, mutta vaikea uskoa että millään öljyllä pystyy tuohon!

voitelusta: omassa mopossani vaihdoin ~400h ajon jälkeen kiertokangen laakereineen. kuinkahan kauan olisin saanut ajaa jotain toista öljyä käytettyäni? puhtaita pakoaukonsäätimiä olen puhdistellut aina mäntää vaihtaessani.

TB Biken käytöstä trialissa en osaa kommentoida, motocrossikäyttöön veikkaisin toimivan. mutta tottakai radalla kulkee kovempaa mitä kalliimmalla öljyllä ajaa!!! ;-)

-Mikko

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMoro Mikko!

Tarkoitin kyllä seosbensan määränä sitä 40l. Bikella sen verran ajettuani havaitsin minitemmin pakoaukonsäätimessä ensimmäisen kerran karstaa. Ajelin Racing X:llä seuraavat 10l ja olivat taas puhtaat. Tiedä sitten paljonko vaikuttaa se öljyn määrä, mutta ei siinä männässä samanlaista öljykalvoa Biken jälkeen ollut, niin käytin ihan suositusten mukaan varmuuden vuoksi. Isot pyörät ei tietty ole niin ronkeleita noista pikkuasioista, mutta 400h on kyllä paljon endurossakin, vaikka miten tyhjäkäynnillä ajaisikin.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENterve Sirkku,

no vähän tietty täytyy kiusotella kun jää tulkinnan varaa ;-)

mutta toivottavasti meidän pikkupyörät jatkavat toimintaansa kuten tähänkin asti = kuin sveitsiläinen laatukello!

toisen piikin veivi+laakerit piti tosin vaihtaa jo 200h ajon jälkeen mutta tästäkään en syytä öljyä vaan pyörän elämän alkutaivalta jossa ensimmäiset ~140h meni a-kuskin ei-niin-rauhallisessa ajossa...

-Mikko

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoo, mitäs noista ;-)
Mä ajelin sillä Bikella ihan tyytyväisenä sen ekan n. 20h enskaa, kun sitä ilman sain ja mitään muutosta pelin toiminnassa en havainnut. Eka mäntä kesti pisimpään tunneissa, mutta litroissa seuraava suunnilleen saman. Öljy vaihtui eka männän aikana jo parempaan. En viitsiny läträtä. Tosin läträämistä se synteettistenkin kanssa on, kun tarvii aina lämpimästä sekoittaa se pieneen erään bensaa ennen kuin menee pakkasessa tankkaamaan kanisterin. Bikea kulki mukana, jos sattui unohtumaan tai bensaa tarvitsi hakea yllättäen, se kun sekosi hyvin pakkasessa pidettynäkin. Ei huono öljy, mutta kun kuluja vertaa, niin aika pieni säätö kokonaisuuden kannalta.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENIte heittäny bensan sekaan Motul 800 2,5 % seoksella, 2 % varmaan riittäisi. Ajan crossia piikillä että aika kovat on kierrokset koneessa, varmaan jos ajais enskaa niin toi 800 ois aika tiukkaa tavaraa sinne pakoaukonsäätimille.

Kirjoittaja: PEKKA GRANLUNDHalvin ei välttämättä ole aina paras.
Meillä on ollut käytössä Shell racingX,ostin laatikon 12prk tuli maksaan 10

Kirjoittaja: Tuomo MatilainenPyörä GasGas EC250 -97. Ajona harvakseltaan jäärataa ja asfalttia. Öljynä shel snowscooter, koska joku tiesi sanoa että on jäälle hyvä. Osti sitä sitten porukassa aikoinaan 20l:n törpön. Pääsuuttimet ollu talvella ~190, tyhjäkäyntinä ~60, tietysti kelistä riippuen. Seoksena yli"rankka" 2,5-3%. Varmuuden vuoksi. Pääsääntöisesti töristelen hiukka liian isoilla suuttimilla ja rankemmalla seoksella. Perustelen tätä käytössäni ilmenevillä pitkillä moottorijarrutuksilla ja nuukuudella tehdä mäntäremonttia. Tosin myönnettävää on että tyhjäkäynti tukkii monti melko äkkiä....

Ongelma on se että paskaa säätimet ihan tukkoon. Jos ajaa 20-30l niin säätimet eivät liiku enää herkästi sormin. Pakoaukko ja säätimet on vähän tervan tapaisen mönjän peitossa, mutta pakoputki on jo eka kurvin jälkeen melko kirkas. Pudotanko selkeästi bensan %:ia vaiko vaihdanko öljyä johonki castroliin tms? Onko tuo käyttämäni öljy tuttua? Ostin sitä tosiaan tuota jäärataa varten, kelkkaöljy on sinne kuulemma hyvää (?)

Kirjoittaja: Harri VanhalaTuomolle kommentti:
lumikelkkaöljyjen ansio on, että ne pysyvät pakkasessa bensaseoksessa muita öljyjä paremmin. Kyse on lämpötiloista pitkälti alle nollan. Tästä ominaisuudesta joutuu maksamaan muiden ominaisuuksien mahdollisena huononomisena. Kesäoloissa ei niitä kannata käyttää.

2-t-koneen moottorijarrutustilanteessa ei pääsuuttimen koolla ole merkitystä eikä paljon neulasuuttimellakaan. Tyhjäkäyntisuuttimella ja ennen muuta luistin tyhjäkäyntiasetuksella on. Jos moottorissa on yhtään tyhjäkäyntiä, saa moottori riittävän voitelun ns. moottorijarrutuksessa. Koneella ei ole juuri lainkaan kuormaa ja pintapaineet mitättömät. 2-t -koneella on taipumus leikata kiinni suorien päässä, kun kaasu käännetään kiinni. Tässä tilanteessa on sekunnin, parin ajan hyvä olla korkea tyhjäkäynti tai sitten pitää kaasua hiukan auki, että hyvin kuuma mäntä .

Kirjoittaja: MIKA LEINONENHarrille lisäkysymys:
".....muiden ominaisuuksien mahdollisena huononomisena. Kesäoloissa ei niitä kannata käyttää."
Perustuen mihin ?
Kelkkaöljyssä on toki lisäaineena liuotin jolla saadaan pakkasolojen sekoittumisominaisuudet aikaiseksi, mutta muuten ainesosien pitäisi olla vastaavat kuin varsinaiset pyöräöljyt. (vrt teboil snow synt/bike synt. castrol snowrace/tts) .

Tätä asiaa aikanaan kyselin kummaltakin sekä teboilin että castrolin teknisiltä hemmoilta ja eivät nähneet mitään estettä käyttää kelkkaöljyä
crossi/enskapyörässä, toki suosittelivat käyttämään 0,3% enemmän kelkkaöljyä seoksessa kuin mitä pyöräöljyllä.

Omaa hupi-enskaa olen ajanut nyt 130 tuntia kelkkaöljyllä ja juniorin useammalla
65-85 crossilla on vingutettu useampi sata tuntia kelkkaöljyllä ilman ongelmia. Aikoinaan kokeilin kelkkaöljyä juuri "low-smoke" ominaisuuksien takia ja sille tielle jäin, lisäksi kun viimetalven kelkkailuun varatusta 20 l kannusta ei mennyt lumille kuin reilu 8 litraa niin saa tuota vielä jonkun aikaa kurapyörissäkin käyttää.
Ja hintakaan ei ole paha synteettiselle öljylle 3e/litra 20 kannuissa.

Varmaan oikeeseen kisakäyttöön on parempiakin öljyjä, mutta kyllä tuolla kelkkaöljylläkin pärjää.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTarkoitin juuri tuota liuottuvuuslisuketta. Jos ei tarvitse kovan pakkasen kestoa tai viitsii heilutella pyöräänsä ennen ajoa, ei kannata korvata seoksen bensaa öljyllä. Tehossa se ei tietysti paljon tunnu.

Jos ominaisuudet aivan varmasti olisivat samat, niin miksi tehtäisiin muita kuin kelkkaöljyjä, kun niillä on vielä lisänä parempi lämpötilan kesto.

Perämoottoriöljyillä on vastaavasti omat piirteensä. Ne toimivat tuhkautumattomammin kylminä käyvissä moottoreissa, mutteivät välttämättä oli hyviä kuumien pakoaukonsäätimien kanssa.