- 1 !
Kirjoittaja: Nikkanen Eero Katselin tossa esilläolevaa Sipoon kaavaluonnosta, joka on nyt viikon nähtävillä mm. netissä Sipoon sivuilla. Huonoja, joskin jo tiedossa olleita uutisia.
Teollisuus, työpaikka ja logistiikka-alueen tontitusvaiheessa olevalla alueella sijaitsevan Crossiradan lähtölaskenta on jo aika pitkällä. Valitettavasti.
Tossa pari riviä kopiotua :
"... Hanke pienentää metsä- ja suoalueita Keravantien etelä- ja pohjoispuolilla. Alueet eivät kuitenkaan ole aktiivisessa virkistyskäytössä. Alueella toimiva -m o t o c r o s s - r a t a- voi jatkaa toimintaansa myös hankkeen aloitusvaiheessa, mutta lopputilanteessa sille ei ole alueella tilaa osoitettu. ( !! )
...... Toteutushankkeisiin ei ryhdytä ennen alueen käyttäjien nykyisten vuokrasopimusten päättymistä....
......nykyinen moottorirata poistuu rakentamisen myötä alueelta.... "
Sikäli kirpaisee kirjoittajaa erityisesti, kun tuo rata on mukavan 8 km päässä.
Uudesta rata-alueesta on ollut huhuja, mutta kuinkahan tässä valittajien paratiisissa asia etenee, varsinkin näin muotisanan -ilmas..s- puristuksessa. Olis kiva kuulla jotain väliaikatietoja.
Myös Espoolaisten hanke on ollut äänetön. Kuinkas siellä ?
Lisäksi Keravalaisten enskapolut jäävät logistiikkakeskuksen jalkoihin ja kai siellä Ohkolassakin jotain paineita on. Saapi nähdä. Piakkoin alkaa olla Lavangon käyttäjiä jo yli tarpeen, joka tietty hinnoissa näkyy.
Taitaa täällä etelässä piankin toteutua se pelätty Oy toiminta. Radat yksityisiin halleihin ja ajamaan vain osakkaat...
Samalla tekis mieli hihkasta sinne Otavan suuntaan; ottakaa vaan ne ääniasiat ihan vakavasti myös siellä "mehtässä", vaikkei tää nyt ihan suoranaisesti siihen liitykään. Tilannehan mm. siellä Virtasalmella lienee hieman samansuuntaisesti kimurantti...Ei ne kovat äänet ainakaan paranna asioita.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jukka NieminenKylläpä on Simk.illä huonoa tuuria noiden ratojen kanssa. Joskus 80-luvulla kerholla oli hyvä crossirata Paippisissa joka jostain syystä loppui (Minkähän takia?) ja nyt on Bastukärrkin liipasimella.
Siitä Ohkolasta vielä, eikös sielläkin ollut joku lupa-asia katkolla. Oliko ympäristö vai sijoituspaikkalupa? Mitähän radan luville tänään kuuluu, onko jatkoa luvassa?
Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOSipoossa olisi ampumaradan vieressä hyvä paikka crossiradalle. Siinä on kaatopaikka, joka ilmeisesti on pois käytöstä. Eli tilaa on ja meluhaittakaan ei muutu. Ampumarata on jo kaavassa mukana. Siihen voisi yrittää saada kaavamuutoksella crossiradan. Käsittääkseni kunnalla on jonkinasteinen velvollisuus näyttää uusi sijoituspaikka Bastukärrin radalle.
Kirjoittaja: Harri VanhalaSeutukaavatasolla näyttää siltä että Sipoossa on ajot vähissä ja monessa muussakin paikassa.
Kun Espoosta kysyttiin, niin jotain voi mainita, vaikka lyhdyt ovat lähivalolla. Hanke etenee ja uusi rata on tulossa, mutta tulee viemään vielä varmasti yli 2 vuotta. Todennäköisesti 1-2 vuotta enemmän. Eteneminen ei ole ollut EMK:sta kiinni ja nyt kun alueen muut toimijat ovat tehneet omat toimenpiteensä, voidaan edetä vauhdikkaammin. Viimeksi tänään klo 13.00 oli kokous viranomaisten kanssa, eilen arkkitehdin kanssa. Eli hengissä ollaan mutta kovin kovaa ääntä ei pidetä. Ei hankkeesta eikä tulevaisuudessa radallakaan.
Pääkaupunkiseudulle tulevan radan tekeminen on huima hallinnollinen ponnistus. Radan edistäminen voi olla kiinni esim. sellaisesta asiasta kuin ratapohjan louhinnan tarjouskilpailut, läjitysalueiden maisemointisuunnitelmista, kaatopaikka-alueen valumavesistä, uusien asuma-alueiden mahdollisesti tulevasta kaavasta. Mikään näistä ei ole kerhon kontrolloitavissa eikä niihin edes voida vaikuttaa. Jos joku tosiaan luulee, että pääkaupunkiseudulle mahtuu lisää ääntä, niin sopii kokeilla värkätä ympäristölupaa.
Korostetaan tässä vielä, että EMK:n hankkeeseen on viranomaistaholla suhtauduttu mitä suurimmalla suopeudella, kunhan me hoidamme omat osuutemme niinkuin hoitaa täytyy. Luvissa on otettava huomioon paitsi se, mitä nyt aiomme tehdä, myös se, mitä joskus hamassa tulevaisuudessa tehdään. Ilman tällaista ennakointia joudutaan uuteen lupamenettelyyn aina, kun joitain uusia toimintoja tulee. Yhtään "ääntä maailmaan mahtuu" -kohkaajaa ei prosessissa kaivata eikä etenkään nykyisellä crossi- tai enduroalueella. EMK:n toiminnasta ei historian aikana ole yhtään rekisteröityä valitusta tai huomautusta ja tällä on erittäin suuri merkitys hankkeita käsiteltäessä.
Tälläkin palstalla on ollut juttua Hangossa ja jossain Keski-Suomemmassa tapahtuneista tapauksista. Sympatiat kärsineille!
Kirjoittaja: Harri VanhalaPalataan nyt tähän seutuasiaan, kun tuli disinformaatiota jaettua äsken. Tarkistin tilanteen eikä se ole lähimainkaan niin synkkä kuin muistin. Paikallisia ratoja voidaan ylläpitää paikallisesti sopimalla. Espoon hankkeen kanssa puuhaaminen on hämärtänyt paitsi omia, vähän muidenkin mielikuvia. Huhut paisuivat faktoiksi.
Etelä-Hämeen ja Uudenmaan alueelle on ajateltu viittä merkittävää moottorikeskusta, kaikissa ei välttämättä harrasteta moottoripyöriä. Tällaisia ovat: Vantaa, Espoo, Nummela (karting), Hyvinkää. Lisäksi Mäntsälää harkitaan.
Näiden lisäksi on "paikallista merkitystä" omaavia ratoja, joiden ylläpito ja jopa perustaminen on kiinni paikallisviranomaisista ja -valtuustoista. Tällaisia on siellä täällä, tässä joitain esimerkkejä:
* Hankoniemi (2)
* Tammisaari (1)
* Kirkkonummi (1-3)
* Siuntio (1)
* Sipoo (ellei Helsinki syö koko kuntaa) (1)
Näissä kyllä mukana muutakin kuin MP-toimintaa. Helsingin laajetessa Sipoon suuntaan HMK voisi iskeä kiinni ??
Lisätietoja saa: http://www.uudenmaanliitto.fi/files/897/MOOTTORI_TIIVISTELMA_MARRASKUU_…
Laajempikin paperi on, mutta ei kai sitä kukaan jaksa lukea:
http://www.uudenmaanliitto.fi/files/1302/E93_Uudenmaan_moottoriurheilur…
***
Paskanheittorykmentti lienee jo valmiusasemissa äänikeskusteluiden tapaan ja varmistimet vapautettu. Todetaan, ehkä turhaan, että minä ja Vicke emme ole aivan kokonaan kirjoittaneet seutukaavaa. On siinä ollut viranomaisiakin mukana, pääsivät vähän sotkemaan alkuperäistä ajatusta, että olisi saanut ajaa missä vain ilman lupia ja vaimentimia.
Jos jotain ohjetta sopii antaa, niin käyttäytykää kunnolla, jos aiotte toimintaa jatkaa. Ei tarvitse olla Sotamies Svejkin tavoin "nöyrimmän alamainen", muttei tarvitse ehdoin tahdoin provosoidakaan. Jatkuvat yhteydet kunnan viranomaisiin (liikunta, ympäristö) ja naapurustoon, tiukka ympäristölinja radalla. Ei ole haitaksi.
Kirjoittaja: JAN TURUNENAih, nyt sattuu, ei Sipoon rataa pois :(
Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOHesan tilaa vaativien vapaa-ajantoimintojen siirtäminen Sipooseen ei ole ihan tuulesta temmattu. Esimerkiksi suljetun Viikin ampumaradan korvaavan radan rakentaminen Kivikkoon ei toteudukaan, yllätys yllätys. Nyt kaupungilla on hätä saada jostain ampujille suorituspaikkoja ja Sipoohan on ihan lähellä.....Yritys on kova, mutta voi olla että Sipoon ja Helsingin rajakahakan jälkeen Sipoo saattaa olla vähän nihkeä ajatuksille. Hesaan ei crossirataa todennäköisesti saada, Sipoossa on 2 rataa (Bastukärr ja Kulloo). Huonompi juttu on vuosittain kertyvien "turhien" kilometrien määrä radalle ja takaisin. esim. Helsinki-Kulloo-Helsinki n. 50km. Bensaa ja rahaa palaa. Vuosaaressa oli HMMK:n lyhyt enskareitti, sen kohtalosta ei ole tietoa.
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATätä edellä olevaa lukiessa oikein sydän otti muutaman ylimääräisen lyönnin. Olen mielenkiinnolla seurannut sitä Sipoon kamppailua suurta Helsinkiä vastaan. Siinä nyt näyttää, että suuri syö pienen. Ikävä kyllä se sitten myös johtanee tähän mainion Bastukärrin alueen poistumiseen näistä harrastuskuvioista? Tämä on tätä nyky-yhteiskunnan kehittämistä, jota täällä sanotaan hyvinvointivaltioksi. Paljon parjatut jenkit sanovat:"Money tolks". Edellä sanottiin jotakin ohjeita, että Otavassa pitää ottaa ääniasiat huomioon. Niin on aina tehtykin. Myöskään mitään lannanheittoa ei varmasti täälläpäin ole kukaan tekemässä. Täällä yritetään pitää nämä harrastukset jotenkin hengissä. Näissä pienissä kylissä (esim. mikkeli) on omat hyvät, mutta myös huonot puolensa. Kuitenkin täällä on jotenkin pärjätty ympärillä olevan yhteiskunnan kanssa, ja saatu joskus jopa jonkinlaisia tuloksiakin, niin urheilussa, kuin yleisessä arvostuksessa. Toivon, että yhteistyön ajatukset löytävät perille. Sillä Stadionin tornista ei voi hypätä mäkeä. Hartwall-areenalla voisi pitää MM-stadioncrossin, ja Mikkelissä ihan hyvin Sixin, jos vaan löytyis tekijät! Pappa !!!
Kirjoittaja: NiffeMitä politikointiin tulee, niin ihan oikein se meni. Sipoo keräsi ensin kohdennetuilla tonttitarjouksilla kaikki varteenotettavat veronmaksajat Helsingistä, joten sosiaalisen tasoituksen hengessä on mukavaa tarjota oma osuus ongelmistakin näin jälkitoimituksena kermankuorijoille. Harmi vaan, että Sipoolaisille moottoripyöräharrastajille koituu muuttopuuhaa samassa yhteydessä. Siitä sympatiat Sipooseen ja miten käy jatkossa Sipoon susikannan, kun on kaikki namikat ja torpan pojat samalla reviirillä?
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin, siinähän on se että helsinkiläinenhän ei voi muuttaa kuin Helsinkiin...joten muutetaan naapurikunnan rajoja sitten että pääsee uusavutonkin leikkimään maalaista :-) Pakettiin kuuluu tietenkin metro jos sattuu että tulee kaupungin vilinää ikävä, pääsee sitten äkkiä sinne rauhoittumaan kun alkaa pimeä ja hiljaisuus ahdistamaan.
Mutta kyllähän rannikon slummiuttaminen noinkin onnistuu, Helsingillähän ei ole rahaa edes sen keskustassa olevan kuopan täyttämiseen, joten veikkaanpa että alueen peruspalvelut saattaapi hiukan notkahtaa nykyisestä. Tosin aika vaurasta sakkiahan siellä tätä nykyä asuu, joten nyt se porukka joutuu vaan katselemaan rantatonttinsa muutaman kilometrin kauempaa.
Tästä paletista tulee käärimään maakauppojen johdosta muutama kunnallispoliitikko ja muu pelimies vähän taskurahaa, siinä syy ja seuraus.
Mutta veikkaanpa myös että Sipoosta saattaa löytyä muukin paikka radalle tulevaisuudessa jos tuo nykyinen lahdataan. Aika moottoriurheilumyönteinen kunta on kuitenkin kyseessä ja on sitä maata tämänkin jälkeen vielä jokunen aari, eikä tosiaan kovin tiheästi asutettua :-) Toivotaan parasta.
Ja noista namikoista ja hanikoista ei jää kuin repaleinen lenkkitossu jos suden sattuvat kohtaamaan :-)...
Kirjoittaja: AKI IMMONEN-2, Keravan harjoittelumaasto suljettu lopullisesti kerhon johtokunnalta saamani tiedon perusteella... Logiistiikkakeskusta pukkaa päälle. Jatkossa siellä saa seurata rekkatrialia....
Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANäitä miinuksia ei tosiaankaan lajinharrastajat yhtään tarvitse. Tässä on vaan se tilanne nyt jyräämässä meitin, että "raha puhuu". Pitäisi kai myös miettiä, josko tämä harrastustoiminta voisi löytää matkailuelinkeinon puolelta tukea. Kai se on niin, että tässä mielessä se kehäkolmosen sisäpuoli (myös ison kehän)voidaan unohtaa. Lisäksi tämä pahuksen ilmastonmuutos on viemässä rajaa yli Salpaus-selän. Samalla ovat liikenneyhteydet ja autot kehittyneet. Joten kyllä varmaan Liiton stragiaryhmä on jo ratkaissut nämä asiat??? Pappa??? Oletkos jo kuullut sen laulun Transit-mies, sopii hyvin tähän porukkaan...ihan oikeasti on mukava.