Sixillä ajavat myös kerhojoukkueet
Vaikka Sixillä pääpaino onkin maajoukkueiden maailmanmestaruuskilpailussa, ei pidä unohtaa myöskään kerhojoukkueita, jotka kisaavat omasta mestaruudestaan. Nimenä kerhojoukkue on tosin hieman väärä, sillä kunhan kerää kolmihenkisen porukan ja antaa sille nimen, voi osallistua kerhojoukkuekilpailuun. Tänä vuonna mukaan lähti yhteensä 124 joukkuetta, joista mukavasti seitsemän on suomalaisia.
Kerhojoukkuekisan voitto on myös arvostettu, josta kertoo hyvin esimerkiksi se, että ennakkosuosikkina kisaan lähti Team Italy. Kolmikon muodostavat Lorenzo Macoritto, tämän vuoden MM-sarjan E1-luokan yhdeksäs, Pietro Scardina, Youth-luokan MM-hopeamitalisti, sekä Enrico Rinaldi, MM-sarjan Juniorluokan yhdeksäs. Ei siis todellakaan mikään ihme, että kolmikko johtaa kerhojoukkuekisaa kolmen ajopäivän jälkeen 12 minuutilla. Toisena on tässä vaiheessa Moto Club Puy en Velay ja kolmantena jatkaa joukkue joka kantaa nimeä GTBN.
Suomalaisjoukkueita on mukana siis yhteensä seitsemän. Ensimmäisen päivän jälkeen joukkue KimboTittusNikko oli upeasti seitsemäntenä. Joukkueessa ajavat Eemil Helander, Kimi Koskinen ja Niko Puotsaari. Toinen ajopäivä oli kuitenkin joukkueelle kohtalokas kun Helander kaatui rajusti ja joutui keskeyttämään olkapään mentyä sijoiltaan.
- Siinä toisen päivän ensimmäisellä endurotestillä osuin johonkin kiveen tai kantoon, siitä tangon yli ja olkapää edellä maahan niin, että se lähti pois paikaltaan. Onhan se ennenkin lähtenyt, mutta olen saanut aina sen itse takaisin. Nyt se ei mennyt millään, eivätkä ne saaneet sitä ambulanssissakaan paikoilleen ja sairaalassakin joutuivat nukuttamaan, ennen kuin se onnistui. Kaikki luut ovat kuitenkin ehjät ja se on nyt ihan hyvän tuntuinen. Ihan perus Buranalla tässä mennään. Jälkiviisaana voi vain todeta, että olisi sellaisessa kohdassa voinut hieman hillitä vauhtia, koska se pätkä oli aika hurjassa kunnossa, Helander harmitteli.
Joukkueen muut kuljettajat jatkavat toki kisaa ja hyvin jatkavatkin Kimi Koskinen aivan mahtavasti peräti kahdeksantena.
- Olen kokonaisuudessaan tyytyväinen tämän päivän ajoon. Alkuviikko on mennyt vähän varmistellessa ja ehkä ihan hyväkin, että kello on tykännyt siitä, eikä ole tullut isompia virheitä. Tänään kun pari kertaa yritin nostaa vauhtia, niin aika äkkiä meinasivat puut tulla liian lähelle. Tästä on kuitenkin ihan hyvä jatkaa, Koskinen kertoi.
Niko Puotsaari jatkaa sijalla 50. Sijoituksesta huolimatta hän ei ollut kovin tyytyväinen.
- En täältä hirveän hyvää suoritusta odottanutkaan, koska olen viimeksi ajanut kuusi viikkoa sitten. Kädet eivät kestä tuota rynkytystä, muuten kunto kyllä riittäisi parempaankin. Tämä kolmas päivä oli jotenkin helpompi kuin nuo kaksi ensimmäistä, Puotsaari arvioi.
Joukkue on kolmen päivän jälkeen sijalla 97.
Parhaana suomalaisjoukkueena on tässä vaiheessa Salon Moottorikerho, jonka kolmikon muodostavat Aleksi Alanne, Toni Laaksonen ja Mika Paavola. Sijoitus on hienosti 24.
Hyvin on edennyt myös Team SP Xracing Finland. Jani Hovi, Juha Puotsaari ja Jaakko Karikuusi ovat kolmen kisapäivän jälkeen sijalla 41.
Seuraava suomalaiskolmikko löytyy sijalta 68. Jyväskylä Enduro Teamin muodostavat Juha Mutanen, Toni Torpakko ja Viivi-Maria Mäkinen.
Mitä olisikaan Sixi ilman Dynasetin joukkuetta? Ei varmasti yhtään mitään. Dynaset Hydraulics Finlandin joukkueessa ajavat Reijo Karppisen lisäksi Anssi Alahuhta ja Toni Vanhakarhu. Sijoitus on kolmen päivän jälkeen 71.
Sijalta 86 löytyy My Beta Racing Teamin kolmikko Mikko Puro, Miikka Raekallio ja Pasi Koivu. Miikka Raekallion päivä päättyi keskeytykseen, kun pyörän magneeton koppa sai kipeää.
- Vähän oli kova tämä kolmas päivä, välillä jonotettiin spoorissa, mutta läpi tultiin vaikka vähän tiukalle menikin. Pari minuuttia nappasin AT:täkin. Nyt on ihan hyvä fiilis, mutta tosi kova päivä oli, kyllä se sen verran hakkasi ranteille,kertasi päiväänsä Mikko Puro.
My Beta Senior Senior Racing Teamin kolmas päivä oli kohtalokas Tero Häklille ja Sami Sainiolle kun kumpikin joutui keskeyttämään. Markus Raekallio sen sijaan jatkaa kisaa.
- Kun kahtena ensimmäisenä päivänä väsyy, niin ajo alkaa kulkea kun rauhoittuu. Läpi kuitenkin pääsin, mutta oli varmasti elämäni vaiherikkain enduropäivä. Vähän tässä väsyttää, mutta kunnon puolesta mennään kyllä loppuun saakka, Raekallio lupasi.