Talkootöistä

Kirjoittaja: REINO NYQVISTTerveisiä Markukselle !

Olet aivan oikeassa, että talkooporukkaa kisoihin on vaikea saada. On hauska kuvitella, kuinka kauan kisoja järjestetään, jos kukaan ei viitsi tehdä asian eteen mitään, muutakuin rahasta.
Omassa kerhossani asiaa on yritetty kehitellä siten, että crossarit ovat talkoissa enskakisoissa ja enskaporukka crossikisoissa. Ei vaan toimi sekään. Olen jopa pyydellyt kuljettajia takoisiin, mutta heidän vastauksensa ovat olleet tasoa:"Jos tulen kisoihin, tulen ajamaan tai katselemaan."

Tässä olisikin sinulle, Markus, hyvä juttuidea. Kun kuljet ristiin rastiin kisoja, haastattele myös muita kuin kuljettajia. Jos löydät kioskilta, lipunmyynnistä, ilmottautumisesta, kierroslaskennasta tai järkkäreistä A- tai B-luokan kuskeja, tee heistä heti juttu. Ei taida paljon juttutilaa tuhraantua. Lippumiehinä heitä aina silloin tällöin tapaa.

Kioskin sijainnista kommentoisin sen verran, että EU-direktiivit (hygieniamääräykset) asettavat kioskin asettelulle tietyt vaatimukset. Se ei saa olla liian lähellä "likaavia olosuhteita" eli siis liian lähellä ajorataa. Toisaalta samat ihmiset hoitavat kioskia koko kisan ajan, joten tarpeeksi kaukana oleva kioski suojaa talkoolaisten kuuloa.

Oma kantani (siis silloin, kun olen katsomassa kisoja enkä talkoissa) on se, että asioin mieluimmin rauhallisella paikalla olevalla kioskilla. Jos jaksaa tulla kisoihin katsomaan eli kävellä radan varteen, jaksaa kävellä myös kioskille. Jonotus kuuluu asiaan. Jonossa narisijat minulla on tapana toivottaa tervetulleiksi talkoisiin seuraaviin kisoihin. EI OLE KETÄÄN "ULKOPUOLISIA" NÄKYNYT.

Kiitos kaikille Suomen moottoriurheilun parissa toimiville talkoolaisille. Meissä on POWERIA !

Teija Nyqvist

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENKisojen järjestäminen ja ajopaikkojen ylläpitäminen on kansallinen ogelma. Vain harvoin törmää kisaan, jossa tekijöitä olisi ollut sopivasti. Itse olen pohtinut jatkuvasti , miten saada ihmiset innostumaan ja nauttimaan talkoista. "Ylhäältä" odotetaan vaan valmista ja jopa vaaditaan. "Paikat ja radat on niin paskassa kunnossa, mä vaihdan kyllä kerhoa". Vaikka yhdistyksissä yritetään rakentaa kaikenlaisia porkkanoita, talkooväki tuntuu vaan vähenevän. Yksi ratkaisu on selvä raha. Maksetaan korvauksia tekijöille. Siirretään kilpailusta saadut vähäiset tulot tapahtuman tekijöille. Pidetään ratamaksut niin korkeina, että paikat saadaan palkkatyöläisillä pidettyä kunnossa. Sekö on tulevaisuus......Kähmy

Kirjoittaja: REINO NYQVISTHeippa Marko. Tarkoituksenani ei ollut jakaa haukkuja. Jos luit kirjoitukseni, niin siinähän nimenomaan toin julki sen, että jos itse ajaa, silloin muut osallistuvat talkoisiin. Kun itse ei ole ajmassa, auttaa muita. On varmasti kuljettajia, jotka osallistuvat kisajärjetelyihin muunakin kuin kisapäivänä. Tunnen erään, joka väänsi sämpylöitä kioskille, otti ilmottautumisia vastaan, kävi ajamassa harjoitusajot, osallistui kioskitoimintaan,ajoi varsinaiset kisat, jatkoi taas kioskilla ja päivän lopuksi jakoi palkintoja. Ja kaiken tämän jälkeen huolsi ja hoiti itse kalustonsa (pyörä- + vaatehuolto).
Totta on sekin, että kerholla pitäisi olla muutakin toimintaa kuin talkoot. Mutta kuka sitä "muuta toimintaa" järjestää ? Ne samat talkoolaisetko ? Tunnen myös kuljettajia, jotka kehuvat toista kerhoa siitä, että siellä järjestetään kaikkea kivaa. Siis ovatko nämä kuljettajat mukana vain silloin, kun on sitä kivaa ?
Veijo Kämäräisen kanssa olen samaa mieltä siitä, että tietynlainen egoismi on kerhoissa vallannut alaa. Jos minun kerhoni ei järjestä sitä ja tätä, vaihdan kerhoa tai perustan jopa oman kerhon kaveriporukan kanssa. Kukahan siellä hoitaa ne talkootyöt ? Olenkin pohtinut, miten "kasvattajaseura" voisi paremmin sitouttaa kuskejaan. Ei millään pahalla, mutta monesti kuulostaa siltä, että kerhon pitäisi tarjota jäsenilleen etuja, jotka pitäisi saada pelkällä jäsenmaksun hinnalla. Se ei valitettavasti tänä päivänä toimi.
Talkootyötä tarvitaan ja se on ihan kivaa, kun ottaa sen harrastuksenaan.
Teija

Kirjoittaja: Marko LaineSen verran särähti, sattuneesta syystä, korvaan tuo ATV-kuskien paikkojen tuhoaminen. Itse en usko hetkeäkään että niistä latuja tuhoavista kuskeista saataisiin kisoihin porukkaa. Se on vähän sama juttu kuin noi kaksipyöräiset jotka ajelevat pitkin mettiä ilman lupia ja päämäärää. Kisakuskeilla on yleensä se päämäärä ja toive päästä harjoittelemaan enemmän kuin yhden kerran, kun taas näillä yleensä nuorilla ajattelemattomilla se on vaan hauskaa hupia.
Ja kyllähän tuo asenneongelma näkyy jo siinäkin että ne jotka haluavat harrastaa pitkäjänteisesti lajia, käyvät harjoittelemassa virallisillakin radoilla vain silloin kun ne on auki, mutta silti siellä on porukkaa pörräämässä pitkin öitä kun radat eivät ole auki. Näillä yöpörrääjillä taas ei ole mitään aikomustakaan ajaa kilpailuja.

Kirjoittaja: Marko LaineTuo talkooporukan vähyys on valitettavaa, mutta eihän toimintaa voi muutenkaan aktiivikuskien varaan jättää. Itse olen vielä ns. A-kuski, mutta mukana on oltu kierroslaskennassa endurokisoissa ja monessa muussa paikassa kisoja järjestämässä. Se vaan on hirveän vaikea revetä moneen paikkaan eli jos sattuu olemaan paikkakunnan omassa kisassa mukana tai jollain muualla paikkakunnalla kisoissa, niin ei luonnollisestikaan voi olla järjestämässä niitä kisoja. Toki, jos sellaisia esteitä ei ole, niin on toivottavaa tulla järjestelyihin mukaan että näkee mitä sekin touhu on. Ja kyllähän noita talkoita on paljon ennen kilpailujakin, monesti hieman niiden jälkeenkin, joihin voi osallistua.

Nykypäivänä tuntuu olevan ohjelmaa ja vaihtoehtoja niin paljon että aika on monesti kortilla eli vaikka halua olisi, niin aina ei ole mahdollisuutta. Itse olen joutunut jättämään monta mieluisaa harrastusasiaa väliin töiden tai muiden harrastusten takia.

Olisi hienoa jos kerhoissa saataisiin taas aikaan se talkoohenki eli kerhotoiminta olisi muutakin kuin pelkkää kisojen järjestämistä ja haukkujen kuuntelua. Kun kerhossa on paljon vaihtelevaa toimintaa, niin sitä porukkaa tulee lisää ja samalla myös niitä järjestelijöitäkin. Tuskin kukaan kerholainen kehtaa käydä esim. saunailloissa, jos ei koskaan ole talkoissakaan. Se on se hyvä henki kerhon sisällä joka pitää saavuttaa ja haukkumalla toisia se ei ainakaan onnistu, kannustamalla kylläkin.

Kirjoittaja: TOM NORDMANAsiaa yllä. Minullakin tuli mieleen tuossa Markuksen pääkirjoituksessa olleeseen ajatukseen muutama kommentti. Eli Markus toteaa että enduron kisojen osallistujamäärä voisi johtaa tilanteeseen että A/B ajaa eri kisoja kuin C ja kunto. Mielestäni täysin eri kisojen järjestäminen ei ole järkevää. Oleellista olisi saada maksimi hyöty niitten vähäisten talkoolaisten selkänahasta eli:

- Kisojen hintoja C / Kunnossa nostetaan SM-sarjojen tasolle

- Kisat pidetään kaksipäiväisenä: Toisena SM-luokat ja toisena C ja kunto.

Juuri kun on kehittymässä mahdollisuus saada kerhojen taloutta vieläkin vahvemmaksi osallistujien kasvun myötä, tämä oljenkorsi tuhottaisiin hajoittamalla voimavarat useampiin kisoihin?

Tom

ps. Lisäksi tähän toiseen kisapäivään voisi harkita sessiota jossa ATV:t ja sivarit ajavat samaan aikaan. Tuo ATV-porukoiden häröily lähimetsissä pitäisi saada jotenkin kuriin. Kisat toisivat nämä

Hyvin kirjoitettu, Teija! Talkootyön tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. On tärkeää, että kaikki osallistuvat ja tekevät osansa, mutta myös muiden toimintojen järjestäminen on olennaista. Yhdessä tekeminen vie eteenpäin!

https://www.xracing.fi/keskustelu/talkootoista Monkey Mart